Kamis, 09 Februari 2012

PERTEMUAN KE 240 SURAH AL-Al A'RAF (7) AYAT 143-147 AHAD, 10 Juny 2007


Kisah nabi Musa as kepengin mirsani Allah sa’sampunipun taklim (matur kalayan Allah) dalam “a kallama Allahu Musa taklima”:

  143-144 Wa lamma jâa Musa al-ayah ; Sa’sampunipun  Musa as saged mukalamah kalayan Allah lajeng kepengin mirsani Allah langsung kanti ngendiko : Robbî arini andzuru ilaika qola tan taroni : Duh Gusti kulo nyuwun saged mirsani  penjenengan. Allah dawuh; ora pisan bisa ningali siro Musa. Menurut Ibnu Katsir huruf lan amil nasib (lan taroni) meniko maknanipun nafyu ta’bid, tegesipun ora pisan-pisan bakal bisa ningali Allah. Sebab niku kalangan Mu’tazilah meniko berkeyakinan bilih menungso mboten bakal saged mirsani Allah, baik didunia maupun akhirat. Cara Ibnu katsir pendapat niki sangat lemah sebab wonten ayat sanes lan hadits sahih ingkang jelasaken bilih menungso meniko saged mirsani Allah naliko wonten akhirat mangke QS al-Qiyamah [75]: 22-23 : Wujuhun yaoma izdin nadhiroh ila robbiha nadziroh ; maknane wajah-wajah wong mukmin wonten ing dinten niku  berseri-seri,  Dateng Tuhanipun  sami mirsani. Wonten ayat sanes ugi. Wa man yarju liqoa robbihi fal ya’mal amalan solihan al-ayah. Soho hadits-hadits nabi. Ayat ingkang berhubungan kalayan QS al-Muthoffifin [83]; 15:  Kalla innahum ‘an robbihim yaoma idzin lamahjubun : Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka (orang kafir)  pada hari itu (akhirat) benar-benar terhalang dari melihat Tuhan. Soho ayat  la tudriku al-abshor wahuwa yudrikul al-abshor wahua al-lathifu khobir. Fa lamma tajalla robbuhu lil jabali ja’alahu dakka wa khorro  Musa sho’iqo ; Naliko Allah menampakkan diri dateng gunung, lajeng gunung ajur mumur lan nabi Musa klenger (jatuh pingsan).
      Qola Ya Musa innishthofaituka ‘ala al-naas.; Allah maringi habar kalayan nabi Musa as, bilih penjenenganipun Musa, meniko dipun pilih kalayan Allah sebagai tiang pilihan ingkang sae sebagai Rasul kalimu Allah wonten zamanipun nabi Musa piyambak. Mboten ragu malih bilih miderek Ibnu Katsir meniko bilih nabi Muhammad saw meniko dados gustinipun putra-putri Adam as. Anna Muhammadan saw waladu sayyidi Adama  minal awwalin wal akhirin. Malah  n. Muhammad meniko dados Pungkasaasnipun poro nabi lan poro Rasul, ingkang dipun tetep aken bilih syariatipun meniko terus berjalan ngantos dumugi qiyamat. Pada ayat ini juga Allah menambahkan agar dengan anugrah yang telah Ia berikan menjadikan nabi Musa untuk berpegang teguh pada apa yang telah diberikan kepadanya serta tetap menjadi orang-orang yang bersyukur, yakni yang mantap kesyukuran dalam kepribadian dan semua tindakannya. Kata (الشاكرين) asy-syâkirin adlah bentuk jamak dari kata (الشاكر) asy-syâkir. Kata tersebut terambil dari kata (شاكر) syakara yang maknanya berkisar antara lain pada pujian atas kebaikan, serta penuhnya sesuatu. Manusia yang bersyukur kepada makhluk/manusia lain, adlah yang memuji kebaikan serta membalasnya dengan sesuatu yang lebih baik atau lebih banyak dari apa yang telah dilakukan oleh yang disyukurinya itu. Syukur yang demikian merupakan bagian dari syukur kepada Allah SWT juga. “Tidak bersyukur kepada Allah siapa yang tidak bersyukur kepada manusia” (HR. Abû Daud dan at-Tirmidzi). Dengan demikian, berarti bahwa yang tidak pandai bersyukur atas kebaikan manusia maka tidak akan pandai bersyukur kepada Allah dan juga berarti Allah tidak akan menerima syukur seseorang sebelum dia mensyukuri kebaikan orang lain terhadapnya. Seperti pada firman-Nya “Dan bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapakmu” (QS. Luqmân [31]: 14).
145. Firman-Nya : wa tafshîlan likulli syai’in / dan penjelasan bagi segala sesuatu mengandung kesan bahwa kitab taurat mengandung segala sesuatu, padahal bukan demikian maksudnya. Quraish Shihab dalam Tafsir al Misbah menambahkan keterangan bahwa yang dimaksud segala sesuatu adalah hal-hal penting yang dibutuhkan bangsa Israil saat itu yang menyangkut urusan agama. Sebagian ulama berpendapat bahwa yang ditulis dalam lauh-lauh (الالواح) adalah Kespuluh Perintah Tuhan yang termaktub dalam Perjanjian Lama Keluaran XX: 1-17.
Saurikum darol Fasiqin; Allah maringi janji kalayan Nabi Musa bade paringi pirso penduduk-penduduk masyarakat ingkang membangkang kalayan ajaran-ajaran Allah swt, kados masyarakate raja Fir’aun  wonten ing Mesir.
146. Sa ashrifu ‘an ayatilladzina yatakabbaruuna al-ayah ; Allah bade memalingkang tiang-tiang ingkang sami menyombongkan dirinipun saking ayat-ayat Allah kanti jalan ingkang mboten bener. Allah bade maringi hujjah (argumentasi- alasan soho bukti-bukti kebenaran ajaran Allah piyambak) dumateng tiang-tiang ingkang sombong. Ayat sanes ; Wain yarao kulla ayatin la yuminuu biha ; Sakiranipun tiang-tiang wau (sing sami sombong) sami ningali ayat-ayati[pun Allah, tetep mboten bade iman dumateng Allah. Wa in yarao sabilar rusdi  layattahiduhu  sabila ; Saumpomo wong-wong mau podo ngerti dalan bener, mesti tetep ora bakal melu marang dalan bener mau.  Dzalika biannahum kadzdzabuu bi ayaatina ; sedoyo meniko sebab wong-wong wau sami ngororhaken ayat-ayatipun Allah swt. Sebab-sebab mendustakan ayat-ayatipun Allah meniko secara khusus sebab kepentingan-kepentingan pribadi ingkang ujungi[pun meniko pamrih karena dunyawi.

Pokok-pokok pengertian ayat: Kegelisahan Nabi Musa as, naliko tugas-tugas sampun katah dilampahi. Manah Nabi Musa merasa gundah.
143.  Lan naliko Nabi Musa dugi kangge munajat kalayan Allah, wonten ing wekdal ingkang dipun tentuaken, lan Allah sampun ngendiko kanti langsung datenmg nabi Musa as, Lajeng Nabi Musa matur, Duh Gusti mugi penjenengan menampakkan dumateng kulo, supados kulo saged mirsani kanti langsung; Allah lajeng ngendiko,  Sliramu Musa ora pisan-pisan sanggup ningali marang ingsun, tapi tingalilah marang bukit  iku,  milo naliko Musa tetep wonten ing tempat wau niscaya sliramu biso ningali Aku. Naliko Tuhannya menampakkan diri dateng gunung wau, gunung wau ajur luluh lan  Musa ugi jatuh pingsan. Naliko Musa as sampun sadar, teras matur ; Maha suci Paduko, kulo taubat dateng penjenengan gusti lan kulo meniko tiang ingkang pertama iman dumateng penjenengan.
144. Allah lajeng ngendiko : Hai Musa sa’temene ingsun milih sliramu lan melebihkan awakmu ngalahaken menungso liyane kabeh, sa’perlu  nggowo risalah ingsun lan supoyo berbicara langsung karo Aku, mulo iku berpegang teguhlah opo kang wus weh aken marang sliramu, lan mugo2 sliramu termasuk wong kang podo syukur.
145.    Lan wus ingsun tulisaken kaggo Musa pada lauh-lauh Taurat (kepingan batu atau kayu sing tertulis isi Taurat) segala sesuatu sebagai pelajaran lan sebagai penjelasan sesuatu, milo lajeng Allah ngendiko malih; berpegang teguhlah  ajaran taurat mau, lan printahlah kaum mu supoyo berpegang teguh marang ajaran iku kanti sa’apik-apike,  Engko mburu Ingsun arep aweh ngerti marang sliramu negeri wongf-wong kang podo fasik.
146.  Ingsun arep memalingkan wong-wong kang menyombongkan diri ono ing duwure bumi (iki) tanpa alsan kang bener soko tanda-tanda kekuasaan ingsun.  Wong-wong iku upomo podo gatekaken setiap ayat-ayat Ku, wong-wong mau ora podo iman. Lan menowo  wong-wong iku podo ndeleng jalan kang terarah petunjuk, wong-wong iku ora gelem podo mlaku ono ing duwur dalan mau. Tapi nek podo gatekaken dalan kesesatan, wong-wong iku terus mlaku ono ing dalan sesat mau. Kang koyo iku sebabe  wong-wong iku pado mendustakan (pada ora percaya) ayat-ayat ingsun lan wong-wong iku selalu lalai saking ayat-ayat Allah iku.
147. Lan wong-wong kang mendustakan (ora podo ngandel) ayat-ayat ingsun (Allah) lan gorong babagan akhirat (besuk ketemu Allah) bakal sia-sialah ngamal-ngamale wong-wong mau. Wong-wong iku ora arep daparingi balasan, kecuali saking ngamalan-ngamalan kang dilakoni ono ing ngalam dunya.

Kisah nabi Musa as kepengin mirsani Allah sa’sampunipun taklim (matur kalayan Allah) dalam “a kallama Allahu Musa taklima”:

143-144 Wa lamma jâa Musa al-ayah ; Sa’sampunipun  Musa as saged mukalamah kalayan Allah lajeng kepengin mirsani Allah langsung kanti ngendiko : Robbî arini andzuru ilaika qola tan taroni : Duh Gusti kulo nyuwun saged mirsani  penjenengan. Allah dawuh; ora pisan bisa ningali siro Musa. Menurut Ibu Katsir huruf lan amil nasib (lan taroni) meniko maknanipun nafyu ta’bid, tegesipun ora pisan-pisan bakal bisa ningali Allah. Sebab niku kalangan Mu’tazilah meniko berkeyakinan bilih menungso mboten bakal saged mirsani Allah, baik didunia maupun akhirat. Cara Ibnu katsir pendapat niki sangat lemah sebab wonten ayat sanes lan hadits sahih ingkang jelasaken bilih menungso meniko saged mirsani Allah naliko wonten akhirat mangke QS al-Qiyamah [75]: 22-23 : Wujuhun yaoma izdin nadhiroh ila robbiha nadziroh ; maknane wajah-wajah wong mukmin wonten ing dinten niku  berseri-seri,  Dateng Tuahnipun  sami mirsani. Wonten ayat sanes ugi. Wa man yarju liqoa robbihi fal ya’mal amalan solihan al-ayah. Soho hadits-hadits nabi. Ayat ingkang berhubungan kalayan QS al-Muthoffifin [83]; 15:  Kalla innahum ‘an robbihim yaoma idzin lamahjubun : Sekali-kali tidak, sesungguhnya mereka (orang kafir)  pada hari itu (akhirat) benar-benar terhalang dari melihat Tuhan. Soho ayat  la tudriku al-abshor wahuwa yudrikul al-abshor wahua al-lathifu khobir. Fa lamma tajalla robbuhu lil jabali ja’alahu dakka wa khorro  Musa sho’iqo ; Naliko Allah menampakkan diri dateng gunung, lajeng gunung ajur mumur lan nabi Musa klenger (jatuh pingsan)
145. Qola Ya Musa innishthofaituka ‘ala al-naas.; Allah maringi habar kalayan nabi Musa as, bilih penjenenganipun Musa, meniko dipun pilih kalayan Allah sebagai tiang pilihan ingkang sae  sebagai Rasul kalimu Allah wonten zamanipun nabi Musa piyambak. Mboten ragu malih bilih  miderek Ibnu Katsir meniko bilih nabi Muhammad saw meniko dados gustinipun putra-putri Adam as. Anna Muhammadan saw waladu sayyidi Adama  minal awwalin wal akhirin. Malah  n. Muhammad meniko dados Pungkasaasnipun poro nabi lan poro Rasul, ingkang dipun tetep aken bilih syariatipun meniko terus berjalan ngantos dumugi qiyamat. Saurikum darol Fasiqin; Allah maringi janji kalayan Nabi Musa bade paringi pirso penduduk-penduduk masyarakat ingkang membangkang kalayan ajaran-ajaran Allah swt, kados masyarakate raja Fir’aun  wonten ing Mesir.
146. Sa ashrifu ‘an ayatilladzina yatakabbaruuna al-ayah ; Allah bade memalingkang tiang-tiang ingkang sami menyombongkan dirinipun saking ayat-ayat Allah kanti jalan ingkang mboten bener. Allah bade maringi hujjah (argumentasi- alasan soho bukti-bukti kebenaran ajaran Allah piyambak) dumateng tiang-tiang ingkang sombong. Ayat sanes ; Wain yarao kulla ayatin la yuminuu biha ; Sakiranipun tiang-tiang wau (sing sami sombong) sami ningali ayat-ayati[pun Allah, tetep mboten bade iman dumateng Allah. Wa in yarao sabilar rusdi  layattahiduhu  sabila ; Saumpomo wong-wong mau podo ngerti dalan bener, mesti tetep ora bakal melu marang dalan bener mau.  Dzalika biannahum kadzdzabuu bi ayaatina ; sedoyo meniko sebab wong-wong wau sami ngororhaken ayat-ayatipun Allah swt. Sebab-sebab mendustakan ayat-ayatipun Allah meniko secara khusus sebab kepentingan-kepentingan pribadi ingkang ujungi[pun meniko pamrih karena dunyawi.

1 komentar:

  1. Blog ini sudah lumayan bagus, tinggal diisi materi-materi yang lebih berfariasi lagi.

    BalasHapus