Kisah nabi Musa as kepengin mirsani
Allah sa’sampunipun taklim (matur kalayan Allah) dalam “a kallama Allahu Musa taklima”:
143-144 Wa lamma jâa Musa al-ayah ;
Sa’sampunipun Musa as saged mukalamah
kalayan Allah lajeng kepengin mirsani Allah langsung kanti ngendiko : Robbî
arini andzuru ilaika qola tan taroni : Duh Gusti kulo nyuwun saged mirsani penjenengan. Allah dawuh; ora pisan bisa
ningali siro Musa. Menurut Ibnu Katsir huruf lan amil nasib (lan taroni) meniko
maknanipun nafyu ta’bid, tegesipun ora pisan-pisan bakal bisa ningali Allah.
Sebab niku kalangan Mu’tazilah meniko berkeyakinan bilih menungso mboten bakal
saged mirsani Allah, baik didunia maupun akhirat. Cara Ibnu katsir pendapat
niki sangat lemah sebab wonten ayat sanes lan hadits sahih ingkang jelasaken
bilih menungso meniko saged mirsani Allah naliko wonten akhirat mangke QS
al-Qiyamah [75]: 22-23 : Wujuhun yaoma izdin nadhiroh ila robbiha nadziroh ;
maknane wajah-wajah wong mukmin wonten ing dinten niku berseri-seri,
Dateng Tuhanipun sami mirsani.
Wonten ayat sanes ugi. Wa man yarju liqoa robbihi fal ya’mal amalan solihan
al-ayah. Soho hadits-hadits nabi. Ayat ingkang
berhubungan kalayan QS al-Muthoffifin [83]; 15:
Kalla innahum ‘an robbihim yaoma idzin lamahjubun : Sekali-kali tidak,
sesungguhnya mereka (orang kafir) pada
hari itu (akhirat) benar-benar terhalang dari melihat Tuhan. Soho
ayat la
tudriku al-abshor wahuwa yudrikul al-abshor wahua al-lathifu khobir. Fa lamma tajalla robbuhu lil jabali
ja’alahu dakka wa khorro Musa sho’iqo ;
Naliko Allah menampakkan diri dateng gunung, lajeng gunung ajur mumur lan nabi
Musa klenger (jatuh pingsan).
Qola
Ya Musa innishthofaituka ‘ala al-naas.; Allah maringi habar
kalayan nabi Musa as, bilih penjenenganipun Musa, meniko dipun pilih kalayan
Allah sebagai tiang pilihan ingkang sae sebagai Rasul kalimu Allah wonten
zamanipun nabi Musa piyambak. Mboten ragu malih bilih
miderek Ibnu Katsir meniko bilih nabi Muhammad saw meniko dados gustinipun
putra-putri Adam as. Anna Muhammadan saw waladu sayyidi Adama minal awwalin wal akhirin. Malah n. Muhammad meniko dados Pungkasaasnipun poro
nabi lan poro Rasul, ingkang dipun tetep aken bilih syariatipun meniko terus
berjalan ngantos dumugi qiyamat. Pada ayat ini juga Allah menambahkan
agar dengan anugrah yang telah Ia berikan menjadikan nabi Musa untuk berpegang
teguh pada apa yang telah diberikan kepadanya serta tetap menjadi orang-orang
yang bersyukur, yakni yang mantap kesyukuran dalam kepribadian dan semua
tindakannya. Kata (الشاكرين) asy-syâkirin adlah bentuk jamak dari kata (الشاكر)
asy-syâkir. Kata tersebut terambil dari kata (شاكر) syakara yang maknanya berkisar antara lain pada pujian atas
kebaikan, serta penuhnya sesuatu. Manusia yang bersyukur kepada makhluk/manusia
lain, adlah yang memuji kebaikan serta membalasnya dengan sesuatu yang lebih
baik atau lebih banyak dari apa yang telah dilakukan oleh yang disyukurinya
itu. Syukur yang demikian merupakan bagian dari syukur kepada Allah SWT juga.
“Tidak bersyukur kepada Allah siapa yang tidak bersyukur kepada manusia” (HR.
Abû Daud dan at-Tirmidzi). Dengan demikian, berarti
bahwa yang tidak pandai bersyukur atas kebaikan manusia maka tidak akan pandai
bersyukur kepada Allah dan juga berarti Allah tidak akan menerima syukur
seseorang sebelum dia mensyukuri kebaikan orang lain terhadapnya. Seperti pada
firman-Nya “Dan bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapakmu” (QS.
Luqmân [31]: 14).
145. Firman-Nya : wa tafshîlan likulli
syai’in / dan penjelasan bagi segala sesuatu mengandung kesan bahwa kitab
taurat mengandung segala sesuatu, padahal bukan demikian maksudnya. Quraish
Shihab dalam Tafsir al Misbah menambahkan keterangan bahwa yang dimaksud segala
sesuatu adalah hal-hal penting yang dibutuhkan bangsa Israil saat itu yang
menyangkut urusan agama. Sebagian ulama berpendapat bahwa yang ditulis dalam
lauh-lauh (الالواح) adalah Kespuluh
Perintah Tuhan yang termaktub dalam Perjanjian Lama Keluaran XX: 1-17.
Saurikum darol Fasiqin;
Allah maringi janji kalayan Nabi Musa bade paringi pirso penduduk-penduduk
masyarakat ingkang membangkang kalayan ajaran-ajaran Allah swt, kados
masyarakate raja Fir’aun wonten ing
Mesir.
146. Sa ashrifu ‘an ayatilladzina yatakabbaruuna al-ayah ; Allah
bade memalingkang tiang-tiang ingkang sami menyombongkan dirinipun saking
ayat-ayat Allah kanti jalan ingkang mboten bener. Allah bade maringi hujjah
(argumentasi- alasan soho bukti-bukti kebenaran ajaran Allah piyambak) dumateng
tiang-tiang ingkang sombong. Ayat sanes ; Wain yarao kulla ayatin la yuminuu
biha ; Sakiranipun tiang-tiang wau (sing sami sombong) sami ningali
ayat-ayati[pun Allah, tetep mboten bade iman dumateng Allah. Wa in yarao
sabilar rusdi layattahiduhu sabila ; Saumpomo wong-wong mau podo
ngerti dalan bener, mesti tetep ora bakal melu marang dalan bener mau. Dzalika biannahum kadzdzabuu bi ayaatina ;
sedoyo meniko sebab wong-wong wau sami ngororhaken ayat-ayatipun Allah swt.
Sebab-sebab mendustakan ayat-ayatipun Allah meniko secara khusus sebab
kepentingan-kepentingan pribadi ingkang ujungi[pun meniko pamrih karena
dunyawi.
Pokok-pokok pengertian ayat: Kegelisahan Nabi Musa as, naliko
tugas-tugas sampun katah dilampahi. Manah Nabi Musa merasa gundah.
143. Lan naliko Nabi Musa dugi
kangge munajat kalayan Allah, wonten ing wekdal ingkang dipun tentuaken, lan
Allah sampun ngendiko kanti langsung datenmg nabi Musa as, Lajeng Nabi Musa
matur, Duh Gusti mugi penjenengan menampakkan dumateng kulo, supados kulo saged
mirsani kanti langsung; Allah lajeng ngendiko,
Sliramu Musa ora pisan-pisan sanggup ningali marang ingsun, tapi
tingalilah marang bukit iku, milo naliko Musa tetep wonten ing tempat wau
niscaya sliramu biso ningali Aku. Naliko Tuhannya menampakkan diri dateng
gunung wau, gunung wau ajur luluh lan
Musa ugi jatuh pingsan. Naliko Musa as sampun sadar, teras matur ; Maha
suci Paduko, kulo taubat dateng penjenengan gusti lan kulo meniko tiang ingkang
pertama iman dumateng penjenengan.
144. Allah lajeng ngendiko : Hai Musa sa’temene ingsun milih sliramu
lan melebihkan awakmu ngalahaken menungso liyane kabeh, sa’perlu nggowo risalah ingsun lan supoyo berbicara
langsung karo Aku, mulo iku berpegang teguhlah opo kang wus weh aken marang
sliramu, lan mugo2 sliramu termasuk wong kang podo syukur.
145. Lan wus ingsun tulisaken
kaggo Musa pada lauh-lauh Taurat (kepingan batu atau kayu sing tertulis isi
Taurat) segala sesuatu sebagai pelajaran lan sebagai penjelasan sesuatu, milo
lajeng Allah ngendiko malih; berpegang teguhlah
ajaran taurat mau, lan printahlah kaum mu supoyo berpegang teguh marang
ajaran iku kanti sa’apik-apike, Engko
mburu Ingsun arep aweh ngerti marang sliramu negeri wongf-wong kang podo fasik.
146. Ingsun arep memalingkan
wong-wong kang menyombongkan diri ono ing duwure bumi (iki) tanpa alsan kang
bener soko tanda-tanda kekuasaan ingsun.
Wong-wong iku upomo podo gatekaken setiap ayat-ayat Ku, wong-wong mau
ora podo iman. Lan menowo wong-wong iku
podo ndeleng jalan kang terarah petunjuk, wong-wong iku ora gelem podo mlaku
ono ing duwur dalan mau. Tapi nek podo gatekaken dalan kesesatan, wong-wong iku
terus mlaku ono ing dalan sesat mau. Kang koyo iku sebabe wong-wong iku pado mendustakan (pada ora
percaya) ayat-ayat ingsun lan wong-wong iku selalu lalai saking ayat-ayat Allah
iku.
147. Lan wong-wong kang mendustakan (ora podo ngandel) ayat-ayat ingsun
(Allah) lan gorong babagan akhirat (besuk ketemu Allah) bakal sia-sialah
ngamal-ngamale wong-wong mau. Wong-wong iku ora arep daparingi balasan, kecuali
saking ngamalan-ngamalan kang dilakoni ono ing ngalam dunya.
Kisah nabi Musa as kepengin mirsani
Allah sa’sampunipun taklim (matur kalayan Allah) dalam “a kallama Allahu Musa taklima”:
143-144
Wa lamma jâa Musa al-ayah ;
Sa’sampunipun Musa as saged mukalamah
kalayan Allah lajeng kepengin mirsani Allah langsung kanti ngendiko : Robbî
arini andzuru ilaika qola tan taroni : Duh Gusti kulo nyuwun saged mirsani penjenengan. Allah dawuh; ora pisan bisa
ningali siro Musa. Menurut Ibu Katsir huruf lan amil nasib (lan taroni) meniko
maknanipun nafyu ta’bid, tegesipun ora pisan-pisan bakal bisa ningali Allah.
Sebab niku kalangan Mu’tazilah meniko berkeyakinan bilih menungso mboten bakal
saged mirsani Allah, baik didunia maupun akhirat. Cara Ibnu katsir pendapat
niki sangat lemah sebab wonten ayat sanes lan hadits sahih ingkang jelasaken
bilih menungso meniko saged mirsani Allah naliko wonten akhirat mangke QS
al-Qiyamah [75]: 22-23 : Wujuhun yaoma izdin nadhiroh ila robbiha nadziroh ;
maknane wajah-wajah wong mukmin wonten ing dinten niku berseri-seri,
Dateng Tuahnipun sami mirsani.
Wonten ayat sanes ugi. Wa man yarju liqoa robbihi fal ya’mal amalan solihan
al-ayah. Soho hadits-hadits nabi. Ayat ingkang
berhubungan kalayan QS al-Muthoffifin [83]; 15:
Kalla innahum ‘an robbihim yaoma idzin lamahjubun : Sekali-kali tidak,
sesungguhnya mereka (orang kafir) pada
hari itu (akhirat) benar-benar terhalang dari melihat Tuhan. Soho
ayat la
tudriku al-abshor wahuwa yudrikul al-abshor wahua al-lathifu khobir. Fa lamma tajalla robbuhu lil jabali
ja’alahu dakka wa khorro Musa sho’iqo ;
Naliko Allah menampakkan diri dateng gunung, lajeng gunung ajur mumur lan nabi
Musa klenger (jatuh pingsan)
145. Qola Ya Musa innishthofaituka ‘ala al-naas.; Allah maringi
habar kalayan nabi Musa as, bilih penjenenganipun Musa, meniko dipun pilih
kalayan Allah sebagai tiang pilihan ingkang sae
sebagai Rasul kalimu Allah wonten zamanipun nabi Musa piyambak. Mboten
ragu malih bilih miderek Ibnu Katsir
meniko bilih nabi Muhammad saw meniko dados gustinipun putra-putri Adam as.
Anna Muhammadan saw waladu sayyidi Adama
minal awwalin wal akhirin. Malah
n. Muhammad meniko dados Pungkasaasnipun poro nabi lan poro Rasul,
ingkang dipun tetep aken bilih syariatipun meniko terus berjalan ngantos dumugi
qiyamat. Saurikum darol Fasiqin; Allah maringi janji kalayan Nabi Musa bade
paringi pirso penduduk-penduduk masyarakat ingkang membangkang kalayan
ajaran-ajaran Allah swt, kados masyarakate raja Fir’aun wonten ing Mesir.
146. Sa ashrifu ‘an ayatilladzina yatakabbaruuna al-ayah ; Allah
bade memalingkang tiang-tiang ingkang sami menyombongkan dirinipun saking
ayat-ayat Allah kanti jalan ingkang mboten bener. Allah bade maringi hujjah
(argumentasi- alasan soho bukti-bukti kebenaran ajaran Allah piyambak) dumateng
tiang-tiang ingkang sombong. Ayat sanes ; Wain yarao kulla ayatin la yuminuu
biha ; Sakiranipun tiang-tiang wau (sing sami sombong) sami ningali
ayat-ayati[pun Allah, tetep mboten bade iman dumateng Allah. Wa in yarao
sabilar rusdi layattahiduhu sabila ; Saumpomo wong-wong mau podo
ngerti dalan bener, mesti tetep ora bakal melu marang dalan bener mau. Dzalika biannahum kadzdzabuu bi ayaatina ;
sedoyo meniko sebab wong-wong wau sami ngororhaken ayat-ayatipun Allah swt.
Sebab-sebab mendustakan ayat-ayatipun Allah meniko secara khusus sebab
kepentingan-kepentingan pribadi ingkang ujungi[pun meniko pamrih karena
dunyawi.
Blog ini sudah lumayan bagus, tinggal diisi materi-materi yang lebih berfariasi lagi.
BalasHapus